Інституційний аудит закладу освіти: питання та відповіді

Уже минуло більше року з тих пір, як Нововолинський ліцей №5 Нововолинської міської ради Волинської області проходив інституційний аудит. Ми стали першим закладом освіти у нашій територіальній громаді, який виконав цю процедуру.
Досить часто мене запитують колеги про те, що являє собою інституційний аудит, наскільки складна і результативна ця процедура, яка реальна користь від неї. Ось відповіді на деякі із цих питань.
Отже, що для мене «інституційний аудит»?
Перш за все, це новий виклик та можливість об’єктивно, «зі сторони» оцінити роботу не тільки колективу, а й свою особисто. Це випробування, коли ти розумієш, що маєш бути чесним, насамперед, перед собою, адже інколи «закриваєш очі» на незначні недоліки та деталі, які зустрічаються в роботі. Звичайно, були певні хвилювання і переживання, навіть інколи охоплювали двоякі почуття: було бажання якнайкраще представити заклад, адже за цим стоїть багаторічна системна робота адміністрації, педагогів, учнівського і батьківського колективів, але водночас хотілося, щоб побачили й окремі недопрацювання і підказали, як їх виправити.
Було приємно і відрадно, коли висококваліфіковані і компетентні фахівці, які ввійшли до складу експертної групи, не лише помічали недоліки і радили, як їх уникнути та удосконалити освітній процес, а й звертали увагу на сильні сторони роботи ліцею, його позитивний досвід, відзначивши злагоджену взаємодію всього педагогічного колективу. Це надихає і мотивує до подальшої успішної діяльності й ефективнішої роботи закладу. Результатами ми залишилися задоволені.
Які переваги має керівник закладу, що пройшов процедуру зовнішнього оцінювання?
Перш за все, я стала впевненішою в собі і можливостях нашого колективу. Високу оцінку роботи закладу дали не лише експерти управління Державної служби якості освіти у Волинській області. Приємним моментом стало те, що в анонімних опитуваннях і вчителі, й учні та їх батьки висловили підтримку внутрішньої політики ліцею, виявились задоволеними якістю надання освітніх послуг, висловили бажання брати участь у розбудові освітньої системи закладу. Такий кредит довіри став поштовхом для подальшої реалізації творчих задумів, участі у сучасних проєктах, для планування майбутнього: і все це - про дітей і для дітей. Адже слід постійно пам’ятати, що молодь – найсуттєвіша інвестиція в завтрашній день, запорука становлення щасливої і успішної України.
Мене почали запрошувати до участі в конференціях, круглих столах, онлайн-зустрічах на Всеукраїнському та обласному рівнях, де ділилася досвідом управлінської діяльності та організації освітнього процесу. Приємно, що багато керівників щиро цікавляться окремими напрямками роботи, відбувається жваве обговорення складних питань. В процесі такої співпраці кожен із учасників не тільки віддає, а й сам збагачується новими ідеями і практичними порадами щодо вирішення щоденних проблем.
Позитивний досвід закладу щодо залучення до навчання внутрішньо переміщених осіб висвітлювався на сайті Державної служби якості освіти України.
Також зміцнився авторитет серед колег-директорів ЗЗСО, які звертаються з різноманітних робочих питань як до мене особисто, так і до членів адміністрації. Досвід переймають інші заклади нашої громади. Мене ввели до складу атестаційної комісії ІІ рівня, адже під час підготовки до зовнішньої експертної оцінки та в ході її проведення я оновила фахові знання, вивчила всі галузеві нормативні вимоги, що дозволяє якісно виконувати свою роботу.
Так що однозначно інституційний аудит – це позитивний процес, який є рушійною силою сталого розвитку закладу освіти.
Які ж позитивні зміни відбулися в нашому закладі після проведення інституційного аудиту?
Нас цікавили питання, яким чином можна змінити чи відкоригувати внутрішню систему забезпечення якості освіти, оптимізувати роботу адміністрації та педагогів, покращити навчальне середовище, щоб підвищити конкурентоспроможність закладу, зробити його для учасників освітнього процесу більш комфортним і сучасним. Ми отримали не тільки відповіді, а й дієві поради, завдяки чому зразу ж внесли зміни до Стратегії діяльності закладу, до планування всіх напрямків роботи. Посилилася партнерська взаємодія з усіма учасниками освітнього процесу та громадою, ми стали активними учасниками проєктів соціальної дії та тих, що дозволяють залучати позабюджетні кошти для покращення матеріально-технічної бази закладу.
Важливо відзначити, що ліцей має підтримку з боку підприємств міста, з якими поєднують роки плідної співпраці. Справжніми партнерами стали ТзОВ «ROSA GROUP» LLC (Андрій Рудь), ТОВ «КРОНОСПАН УА» (Наталія Покінська), компанія «ВОЛИНСЬКА МЕБЛЕВА КОМПАНІЯ-УКРАЇНА, ТОВ» (Олександр Гоцка). Допомагають реалізувати усі починання управління освіти, міська влада, представники депутатського корпусу.
Реагуючи на рекомендації експертів, Засновник профінансував капітальний ремонт санітарних приміщень та встановлення сертифікованого пандусу для людей із обмеженими можливостями. Розглядалися й інші проєкти (облаштування сучасних спортивних майданчиків та стадіону, екопарковки біля закладу, ремонт огорожі), проте війна не дозволила їх реалізувати.
Чи потрібно в умовах повномасштабного вторгнення російських військ відновлювати аудит?
Це залежить від регіону та ситуації, яка в ньому склалася. На даний час переважна частина закладів освіти працюють у змішаному режимі, практично кожна школа має своє укриття, де в разі небезпеки можуть перебувати учні. Педагоги вже звикли працювати в умовах підвищеної небезпеки, до автоматизму довели алгоритми дій у кожній із надзвичайних ситуацій, навчилися якісно проводити уроки, використовуючи технологій дистанційної освіти. На мою думку, в частині західних, північних та центральних областей України, де заклади не зазнали руйнувань і території не піддаються обстрілам і ракетним атакам, варто відновити проведення інституційних аудитів. Тим більше, що вже стабілізувалася ситуація в енергосистемі, знято з порядку денного питання забезпечення населення якісним інтернетом. Так, звичайно, певні незручності будуть: частина здобувачів освіти навчаються дистанційно. Ті, хто виїхав за кордон і відвідує школу там, невчасно підключатимуться до навчання. Уроки можуть перериватися сиренами повітряної тривоги. Багато дітей, перебуваючи у стресовій ситуації, втратили мотивацію до успішного навчання, а для їхніх батьків питання освіти відійшли на задній план, бо з’явилися нагальніші потреби. Але що зробиш – таким є щоденне життя українців. Ми не знаємо, як довго триватиме війна, тому відкладати все на потім, в т.ч. аудити, - не вихід.
Педагогічні працівники нашого ліцею також мають досвід проведення навчальних занять дистанційно під час роботи команди експертів служби якості освіти України (восени 2021 року, коли проходив аудит, були введені карантинні обмеження, і Нововолинськ належав до так званої «помаранчевої зони», у якій відвідували заклад очно лише учні початкової школи). І все у нас вийшло: учителі «підтягнули» вміння використовувати різні сервіси та можливості освітньої платформи, учні удосконалили навички самостійного здобуття знань, навчилися «поводитися перед камерою» і знаходитись на зв’язку онлайн. Батьки допомогли дітям пристосуватися до продуктивної роботи з комп’ютером. Так що змішаний режим навчання особливих незручностей при вивченні напряму «Педагогічна діяльність педагогічних працівників» для колег із інших закладів освіти, сподіваюся, не завдасть.
Для оцінювання решти напрямів освітньої діяльності ніяких додаткових умов не потрібно, адже доступ до документів, інформації та баз даних, необхідних для проведення зовнішнього оцінювання, забезпечується.
Звертаючись до керівників ЗЗСО з позиції директора, заклад якого пройшов цю процедуру, хочу порекомендувати не вагатися щодо прийняття рішення і самим виявити ініціативу про здійснення позапланового інституційного аудиту закладу, адже він є, перш за все, інструментом розвитку та вдосконалення ввіреного їм навчального закладу.
Коментарi